پری کاریال(Perri Karyal)، یک استریمر و تولید کننده محتوا بازی ، روشی برای بازی کردن با امواج مغزی را به نمایش گذاشته است. کاریال که یک برنامه منظم در twitch.tv دارد، از اوایل سال 2023 با استفاده از یک کنترلر سفارشی سازی شده که سیگنالهای الکتروانسفالوگرام (EEG) را برای بازی کردن بازی محبوب Elden Ring می خواند سر و صدای زیادی به پا کرده است و مخاطبین کنجکاو زیادی را به خود جذب کرده است. کاریال نسخه کاملاً بدون دست این کنترلر را بهصورت زنده در استریم خود نشان داده است.
کاریال میگوید که این سیستم را طراحی کرده است تا الگوهای تکراری در اندازهگیریهای EEG– نوسانات الکتریکی که از یک هدست روی پوست سر فرد ضبط میشود– را شناسایی کند و در نتیجه عمل فشردن یک دکمه در یک کنترلر یا کیبورد را شبیهسازی کند. این به او اجازه میدهد با فراخوانی همان الگوها در فعالیت مغزیاش شخصیت خود را در Elden Ring کنترل کند، سلاحها را تکان دهد، جادوها را بیندازد و از حملات دشمنان جاخالی دهد.
بنا به گفته خود کاریال او بیشتر از وقتی که در بازی صرف کرده، روی یادگیری EEG سرمایهگذاری کرده است. در نظر بگیرید وقتی که برای تجربه بازی گذاشته است به بیش از 250 ساعت می رسد.
کاریال بازی را با نسخههای اولیه سیستم که فقط میتوانست تعداد محدودی ورودی تولید کند نیز تمام کرده است. با گسترش و ارتقا تکنولوژی خانگی خودش و ترکیب آن با شتابسنجهایی که روی هدفون نصب شده، حرکت شخصیت و کنترل دوربین نیزممکن شده است که این هدفون های EEG را به یه کنترلر کامل و بدون دست برای بازی تبدیل می کند.
کاریال که مدرک تحصیلات تکمیلی در روانشناسی دارد، این سیستم را در حین جستجو برای پیدا کردن راههایی برای ارتباط جنبههای روانشناسی و علوم اعصاب در استریمهای بازی ایجاد کرد. او تصمیم گرفت از EEG استفاده کند، تکنولوژیای که در کارهای علمی خود به طور گستردهای از آن استفاده کرده بود، بعد از اینکه متوجه شد نسخههای آماده مصرف آن خارج از بیمارستانها و آزمایشگاههای دانشگاهی در دسترس هستند. او می گوید:
“تصادفا به این Bluetooth EEGها برخوردم،هیچ ایدهای نداشتم. در بودجه تجهیزات من جا میشد، بنابراین فکر کردم باید این رو امتحان کنم.”
برای ساخت کنترلر Elden Ring، او با یک هدست EEG و نرمافزار مربوطه که توسط شرکت Emotiv، یک شرکت فناوری عصبی مصرفکننده، ارائه شده بود، شروع کرد. برای تبدیل سیگنالهای EEG به ورودیهایی که بازی بتواند شناسایی کند، کاریال نرمافزار را آموزش داد تا الگوهای امواج مغزی را که در حین تصور حرکات فیزیکی مختلف تولید میکرد، شناسایی کند. این تکنیک که به آن تصویرسازی حرکتی میگویند، به دنبال الگوهای میانگین فعالیت عصبی از مغز یک فرد است در حالی که او خود را در حال حرکت دادن بدنش در یک الگوی تکراری خاص تصور میکند. کاریال میگوید:
“من در ذهنم تصور میکردم که چیزی را به جلو هل می دهم. الگوی فعالیتی که مغزم در حین آن کار به طور مداوم تولید میکرد، چیزی است که نرمافزار یاد گرفت شناسایی کند.”
در حالی که سیگنالهای EEG بسیار متغیر هستند، الگوهای مشترک درون آنها میتوانند باعث شناسایی و رمزگشایی اقدامهای ذهنی تکراری شوند. کاریال میگوید برای تولید داده کافی برای آموزش مؤثر سیستم به منظور شناسایی یک رفتار خاص، کمی تلاش لازم است.
“برای Elden Ring، من ۴۲۹ بار آن را آموزش دادم تا یک فعالیت خاص، یعنی تصور کردن هل دادن چیزی به جلو را شناسایی کند.” او همچنین اذعان دارد: “من ساعتهای بیشتری را صرف آموزش EEG کردهام تا خود بازی، و بیش از ۲۵۰ ساعت در بازی وقت گذاشتهام.”
هدست EEG
کاریال نمیخواهد که این موانع باعث ناامیدی مردم از امتحان کردن این کار بشود. او میگوید:
“فکر نمیکنم هیچکدام از کارهایی که تا حالا انجام دادم بهخصوص سخت باشد، اگر بدانید چه کار میکنید، اگر به آن علاقه داشته باشید و واقعاً بخواهید امتحان کنید.”
کاریال همچنین نمیخواهد مردم برداشت اشتباهی از آنچه دستگاه واقعاً میخواند و ضبط میکند، داشته باشند وقتی که سیگنالهای EEG را به عمل کنترلر بازی ترجمه میکند. او میگوید:
“مردم فرض میکنند که این افکار است، مثل اینکه من دارم فکر میکنم ‘به جلو بدو’ و شخصیت من این کار را انجام میدهد.” او ادامه میدهد: “اینطور نیست، هرچند واقعاً امیدوارم که یک روز به آن نقطه برسیم.”
در آینده، کاریال و تیمش امیدوارند که سیستم را گسترش دهند تا سیگنالهای بیومتریک دیگری را به عنوان ورودی شناسایی کنند. کاریال میگوید:
“داریم به ردیابی چشم فکر میکنیم، به عنوان مثال، نگاه کردن به یک گوشه خاص از صفحه.”
او به درمان سخت و طاقتفرسای شخصیت بازیکن در Elden Ring اشاره میکند و میگوید:
“ما نیاز داریم یک راه آسان و سریع برای درمان پیدا کنیم.” “در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد.”
کنترلکننده EEG کاریال یکی از بخشهای یک حرکت بزرگتر در فناوریهای عصبی DIY است، جایی که سرگرمیها و علاقهمندان به علوم اعصاب فناوریهایی را که برای کاربردهای علمی و پزشکی طراحی شدهاند و عمدتاً محدود به آنها بودند، به استفادهای عمومیتر و غیررسمیتر منتقل کردهاند. فراتر از فعالیتهای سرگرمی، توسعهدهندگان و ناشران بزرگ بازیهای ویدیویی در حال توسعه فناوری عصبی برای بازیهای ویدیویی هستند.
شرکت Valve، توسعهدهنده سری معروف Half-Life و صاحب فروشگاه آنلاین بازیهای PC به نام استیم، با شرکت واقعیت مجازی Varjo و شرکت فناوری عصبی OpenBCI برای توسعه پلتفرم رابط مغز-کامپیوتر Deckard همکاری کرده است. در حالی که این شرکت هنوز هیچ بازی مشخصی که به فناوری BCI وابسته باشد منتشر نکرده، مدیرعامل این شرکت، “گاب نیول”، در یک مصاحبه با IGN اظهار داشت:
“اگر شما یک توسعهدهنده نرمافزار در سال 2022 هستید و در آزمایشگاه خود [هدست BCI] ندارید، یک اشتباه احمقانه مرتکب شدهاید.”
Reference:
This Gamer Turned EEG Tech Into a Game Controller – IEEE Spectrum